Штампа

ДРУГИ ПЕШАДИЈСКИ ПУК ,,КЊАЗ МИХАИЛО’’ ГВОЗДЕНИ ПУК

on .

ДРУГИ ПЕШАДИЈСКИ ПУК ,,КЊАЗ МИХАИЛО’’ ГВОЗДЕНИ ПУК

У току ослободилачких ратова 1912-1918. године, Србија је мобилисала око 100 пешадијских, коњичких и артиљеријских пукова. Све ове ратне јединице су храбро и пожртвовано, уз велике губитке, извршиле своју патриотску дужност према отаџбини.

Међутим, само је један пук, због своје легендарне храбрости, као најбољи пук српске војске добио почасни назив ГВОЗДЕНИ ПУК, био је то 2.пешадијски пук ,, Књаз Михаило’’ 1.позива, који је мобилисан у Прокупљу почетком октобра 1912. године од људства са подручја Прокупачке окружне пуковске команде. Сачињавали су га војни обвезници од 21. до 31. године живота.

Приликом мобилизације за Први балкански рат против Турака, већ после свега четири дана, 07.10.1912. године из Прокупља је на границу кренуо комплетан пук. У рат је кренуло 4.655 војника и подофицира и 60 официра. Кренули су људи у најбољим годинама, у рат је отишла младост и снага Топличког округа.

У чувеној бици на Куманову, овај пук био је на крајњем десном крилу српског борбеног распореда и у храбром јуришу разбио је турски фронт. У тој бици погинуло је 45 војника и подофицира и 1 официр а рањено је 288 војника и подофицира и 5 официра.

У борбама за ослобођење Прилепа, када су заустављене Моравска и Дринска дивизија у уском кланцу, овај пук је преко залеђених планинских врхова Козјака и Крстеца ударио у бок Турака и тиме омогућио пробој непријатељског фронта. Војници Гвозденог пука су на леђима пренели артиљеријска оружа. У борбама код Прилепа, погинуло је 57 војника и подофицира и официра а рањено је 227 војника и подофицира и 3 официра.

Пук се посебно прославио у борбама код Битоља, где је турска војска организовала одсудну одбрану. Са развијеном заставом, под кишом артиљеријских граната и митраљеских метака, пук је прегазио ледену Црну реку и у јуришу на вис Киромарица омогућио заузеће Битоља. У борбама за Битољ погинуло је 60 војника, подофицира и 2 официра а рањено је 207 војника и подофицира.

Укупно у Првом балканском рату са Турцма, Други пешадијски пук 1. позива ,, Књаз Михаило’’ имао је, само за месец дана борбе, погинулих 162 војника и 4 официра а рањених 656 војника и подофицира и 11 официра. Укупно је у овом рату из овог пука избачено из строја 833 војника, подофицира и официра.

После завршетка рата против Турака, због непријатељског држања Бугарске, није извршена демобилизација, већ је пук остао у Македонији, где га је затекао почетак Другог балканског рата против Бугарске, јуна 1913. године.

У најкритичнијем тренутку битке на Брегалници, 18. јуна 1913. године пук је задобио бесмртну славу чувеним јуришом на коту 650, када је пробијен бугарски фронт и решена битка на Брегалници. Том приликом је разбијен бугарски 13. пук, заробљено 806 бугарских војника и подофицира и 365 официра на челу са командантом пука а заплењена је једна топовска батерија, цела пуковска комора, заједно са војном музиком и заставом. У овој борби пук је имао 115 погинулих војника и подофицира и 4 официра, 686 рањених војника и подофицра и 3 официра. Укупно избачених из строја на Брегалници је 801 војник и подофицир и 12 официра.

У наставку рата, пук је водио тешке борбе око Царевог села на самој граници са Бугарском где су се Бугари огорчено бранили на чувеним Грленским положајима. На тим положајима их је затекло и закључење примирја 18. јула 1913. године.

Укупни губици пука у рату против Бугара 1913. године, који је трајао само месец дана износили су 2120 војника и подофицира и 33 официра. У овом рату је погинуо и први ратни командант пука, потпуковник Владимир Ристић, коме је краљ Петар лично прикачио орден Карађорђеве звезде са мачевима.

Укупни губици овог пука у оба Балканска рата износили су 2.938 војника и подофицира и 48 официра. Од овог рата, овај пук почиње да се назива ,,Гвоздени’’. За то је плаћена страховита цена: из строја је избачено 63 % и 80 % официра.

У Првом светском рату, сада већ ,,Гвоздени’’ пук, је са поносом носио своју ратну заставу. На Церу се борио у самом центру битке, на Текеришу. У тим борбама погинуло је 54 војника и подофицира, а рањено 221 војник и подофицир и 4 официра.

После Церске битке, у дуготрајној и исцрпљујућој бици на Дрини овај пук је имао изванредан успех када је у борбама код Лиманске Аде на Дрини у потпуности разбио 79. загребачки пук ,,Бана Јелачића’’ и том приликом заробио 176 непријатељских војника, а на бојишту је пребројано преко 500 погинулих непријатељских војника и 10 официра међу којима и заменик команданта пука. У овој борби пук је имао 31 погинулог војника и подофицира као и 2 официра, а рањених 149 војника и подофицира и 3 официра. У тешким борбама за време одбрамбене фазе Колубарске битке, овај пук је за само девет дана имао 892 војника и подофицира и 14 официра избачених из строја. Па и у тим тешким тренуцима, пук не само да је бранио положаје, већ и храбро вршио противнападе и за само две ноћне борбе 14. и 15. новембра заробио је 387 непријатељских војника и подофицира. Колико су побили нису успели да преброје.

У нападној фази Колубарске битке, пук је водио тешке борбе за вис Кременицу, том приликом је за само један дан погинуло 53 војника и подофицира а рањено 214 војника и подофицира и 4 официра. Видећи како му људство гине, други ратни командант пука, пуковник Миливоје Стојановић Брка, лично је повео пук у нови јуриш и том приликом је Кременица освојена а пуковник Стојановић славно погинуо. У његову част композитор Станислав Бинички је компоновао ,,Марш на Дрину’’. Команду над пуком примио је трећи ратни командант, пуковник Димитрије Милић.

За четири месеца ратовања у 1914. години, пук је имао избачених из строја 2.303 војника и подофицира и 35 официра. На дан 1.1.1915. године пук је у свом саставу имао само 1.793 војника и подофицира и 27 официра. Тада су многи храбри подофицири унапређени у чин потпоручника и преузели команду над водовима и понеком четом.

Почетком 1915. године , пук је пребачен у Македонију да би ојачао фронт према Бугарској. За време прославе пуковске славе 6.априла 1915. године, пук је добио телеграм од краља Петра којим честита славу следећим речима:

,,ОФИЦИРИМА, ПОДОФИЦИРИМА, КАПЛАРИМА И РЕДОВИМА ДРАГОГ МИ ДРУГОГ ПУКА ИЗ СВЕГ СРЦА ЧЕСТИТАМ ДАНАШЊУ СЛАВУ СА УВЕРЕЊЕМ, ДА ЋЕ МОЈ ДИЧНИ ДРУГИ ПУК И УБУДУЋЕ БИТИ ПРВИ МЕЂУ НАЈБОЉИМА У БОРБИ ЗА ОДБРАНУ ОТАЏБИНЕ, ДАЈУЋИ ПОКОЉЕЊИМА НАЈБОЉИ ПРИМЕР ЈУНАШТВА…’’

Када сам врховни командант пук проглашава најбољим у целој војсци, онда боље похвале нема.

У тешкој 1915. години, пук се борио у Македонији, бранио је одступницу српској војсци, пошто је попалио мостове на Дриму код Струге, последњи је напустио српску територију и кренуо преко албанских беспућа. Иако је и током одступања преко Албаније водио борбе са Бугарима све до близу Елбасана, пук је од свих српских јединица имао најмање губитака у преласку преко Албаније, што говори о квалитету људства и способности официра овог пука.

После опоравка на Крфу, пук је 13.4. 1916. године стигао бродовима на Халкидики код Солуна, где је примио француско оружје и опрему, и после краће обуке 18.7.1916. године изашао на фронт. Пук се посебно истакао за време Горничевске битке, када је у центру српског борбеног распореда, заузео село Горничево и отпочео гоњење разбијеног непријатеља. Само 25.9.1916. године овај пук је заробио 5 бугарских официра и 804 војника и подофицира, запленио 4 топа, 7 митраљеза, 600 пушака итд.

У овим борбама су се прославиле и једине две жене носиоци Карађорђеве звезде са мачевима, а које су се бориле у саставу Гвозденог пука, Милунка Савић и енглескиња Флора Сендс.

Посебну славу пук је стекао освајањем чувене коте 1212, 4.новембра 1916. године, што је омогућило да се ослободи Битољ. У овим тешким борбама пук је имао тешке губитке јер је за само два месеца из строја је избачено 1.339 војника и подофицира и 64 официра. Славно је погинуо и трећи ратни командант пука, пуковник Димитрије Милић, носилац Карђорђеве звезде са мачевима III и IV реда. Укупно на Солунском фронту од 1916. до септембра 1918. године из овог пука је погинуло 13 официра и 248 војника и подофицира, а рањено је 68 официра и 1.425 војника и подофицира.

После пробоја Солунског фронта у којем је активно учествовао, пук се посебно истакао у борбама за ослобођење Ниша октобра 1918. године, Алексинца, Ражња, Параћина, Свилајнца, до Гроцке, где је пребачен преко Дунава и преко Панчева кренуо на Бечкерек, данашњи Зрењанин. После Бечкерека, пук је 7.11.1918. године ослободио Кикинду. Средином децембра 1918. године повучен је из Војводине у Београд.

Пук је све до 5.5.1920. године задржан у Београду као гардијска јединица обезбеђујући Двор, Народну Скупштину и Министарства. Тек када је формирана Гарда, пук је демобилисан и малобројни преживели ратници који су септембра 1912. године кренули из Прокупља у ратове, коначно су се вратили у свој родни крај, попаљен и опустошен од бугарске окупације.

Ратна застава Другог пешадијског пука 1.позива ,,Књаз Михаило’’, који је носио почасни назив ,,Гвоздени пук’’, била је најодликованија застава у српској војсци. Пуковској застави припала су следећа одликовања:

  • Карађорђева звезда са мачевима II реда,
  • Карађорђева звезда са мачевима III реда,
  • Карађорђева звезда са мачевима IV реда,
  • Орден Белог орла III реда,
  • Златна медаља за храброст и
  • Француски ратни крст са палмом.

Други пешадијски пук је најодликованија јединица у српској војсци. Из Другог пешадијског пука 190 са једном Карађорђевом звездом са мачевима и 39 са две КЗм. И друга ратна одликовања китила су груди јунака ,,Гвозденог пука”, бораца за ослобођење Србије из Топлице, Јабланице и Заплања.

Укупни губици овог пука у ратовима 1912-1918. године приближно износе: Погинулих

  • 84 официра, 3000 војника и подофицира Рањених
  • - 148 официра, 6.492 војника и подофицира

Ово су губици само од непријатељских метака у борби. У ове бројеве нису урачунати губици од болести, нарочито од колере 1913. и тифуса 1915. године јер никад нису ни утврђени.

 

 

Петко Марјановић, историчар музејски саветник

 

 

Прослављени Витез Карађорђеве звезде Миладин Поповић из Гајтана, песник и гуслар, о храбрости и јунаштву Другог гвозденог пука, у песми „Бој на Горничеву”, између осталог пева:

„То не беше соко тица сива
Ни са њиме тићи соколићи
Већ командант од другога пука
А са њиме Моравци јунаци,
што је дика целој српској војсци.

То су они бирани јунаци
што германској сили одољеше
И челичне ланце раскидоше
И Бугарске армије разбише
Краљу своме образ сачуваше
И целоме свету доказаше…
Да Срб више роб не може бити,
За слободу крв не жали лити…”

 

Штампа

Осигурање ученика за шк.2018/2019.год.

on .

Обавештавају се родитељи и ученици Гимназије у Обреновцу, да одлуком Савета родитеља, за осигуравајућу кућу је изабрана фирма АМС осигурање, а цена осигурање износи 300 динара и од данас почиње добровољна уплата осигурања за ову школску годину.

На доњем примеру уплатнице су сви подаци које је неопходно уписати, а ученици попуњавају уплатницу  искључиво на своје име и презиме, а због најмање провизије препорука је да се уплата изврши електронски или у Трезору НБС (доказ о уплати предати одељењском старешини).

 

 

Жиро рачун број : 840 - 1341760 - 57

 

Последњи рок за уплату је понедељак, 24.09.2018.год.

 

ВАЖНО!!!

Информација за уговарача осигурања/осигураника од АМС осигурања

 

Штампа

Нови распоред часова

on .

Нови распоред часова можете преузети овде.

Важи од понедељка, 10.09.2018.год.

Штампа

Изборни предмети за 1. разред Гимназије у Обреновцу

on .

По новом плану и програму за Гимназије,

ученици се у 1. години школовања опредељују за 2 од 4 понуђена изборна предмета

(плус Грађанско васпитање или Верска настава).

Минималан број ученика који је потребан да би се формирала група је 15.

Ако нема довољног броја ученика за предмет за који су се изјаснили, ти ученици се пребацују да слушају предмет на коме се пријавио већи број ученика.

 

Гимназија у Обреновцу ученицима 1.године може да понуди следећа 4 изборна предмета :

1) ЈЕЗИК, МЕДИЈИ И КУЛТУРА

2) ПОЈЕДИНAЦ, ГРУПА И ДРУШТВО

3) УМЕТНОСТ И ДИЗАЈН

4) ОБРАЗОВАЊЕ ЗА ОДРЖИВИ РАЗВОЈ

 

 

У даљем тексту можете да видите шта је предвиђено планом и програмом да се ради у сваком од наведених предмета.

Напомињемо да ученик бира 2 изборна предмета у 1. години и ти предмети се у следећим годинама школовања могу мењати.

 

1) ЈЕЗИК, МЕДИЈИ И КУЛТУРА

Циљ учења изборног програма Језик, медији и култура је да допринесе унапређивању комуникацијских вештина, развоју медијске културе и усвајању културних образаца који ће ученику омогућити сналажење у савременом свету, изградњу идентитета и  даљи професионални развој.

   

По завршетку програма ученик ће бити у стању да:

  • критички разматра позитиван и негативан утицај медија;
  • процењује значај и утицај  информација и извора информација и повезује их са сопственим искуством ради решавања различитих ситуација;
  • препознаје примере манипулације, дискриминације и говора мржње у медијима и има критички однос према њима;
  • одговорно се односи према креирању сопствених медијских порука;
  • комуницира на  конструктиван начин;
  • исказује спремност да учествује у акцијама чији је циљ унапређивање медијске културе;
  • разликује културне од популарних садржаја и на основу тога доноси вредносне судове.

МОДУЛИ

ТЕМЕ

ЈАВНИ НАСТУП

 

Увод у програм.

Шта јавни наступ чини успешним? Савети за успешан јавни наступ.

Вербална и невербална комуникација у јавним наступима.

Асертивна комуникација.

Израз и стил говорника.

Савремене технике у јавним наступима. Ефекат светлости и звука на убедљивост наступа.

Познати говорници данашњице.

Јавни наступи у медијима.

Моћ утицаја на слушаоце јавног наступа.

Манипулација. Мотивациони говорници.

Конфронтирање, сукоб мишљења, заговарање и преговарање у јавним наступима.

Јавни наступи некад и сад. Познати говорници у прошлости.

Дикција, естетика и култура у јавним наступима.

Трема у јавним наступима и начин њеног превазилажења.

КРЕАТОРИ И ПРИМАОЦИ МЕДИЈСКИХ ПОРУКА

 

Медији као средство информисања, образовања, забаве, ширења културе, манипулације.

Представљање деце и младих у медијима, њихова употреба и злоупотреба.

Медијске поруке. Стереотипи. Дискриминација. Лажне вести. Манипулација.

Сензационализам у медијима. Угрожавање приватности људи ради добијања ексклузивних вести. Култура и некултура у медијима.

Говор мржње у медијима.

Слобода говора – употреба и злоупотреба, законска регулатива.

Креирање медијског садржаја. Одговорност и моралност.

Моћ утицаја  и ограничења различитих медија.

Медији – фактор формирања или праћења укуса јавности?

Будућност медија.

ВРЕДНОСТИ

Шта означава култура: начин облачења људи, обичаје, породични живот, обрасце провођења слободног времена, начине рада и стварања, религијске обреде? Примери друштва/културе: британско, немачко, јапанско, латиноамеричко...

Вредности и вредносни судови (добро – лоше; добро – зло; лепо – ружно; свето – световно; корисно – штетно; пријатно – непријатно; тачно – нетачно; успешно – неуспешно; истинито – лажно; пристојно – непристојно; уметничко – неуметничко.

Комерцијални садржаји у различитим медијима (рекламе, скривене поруке, поруке које су намењене емоцијама, пласирање робе, садржаја, стилова живота, идеја), скривене поруке у свакодневном животу; вредновање порука уз помоћ различитих извора.

Вредности у култури. Кич и шунд, са становишта ученика.

 

2) ПОЈЕДИНAЦ, ГРУПА И ДРУШТВО

Циљ учења изборног програма појединaц, група и друштво је оспoсобљавање ученика за критичко сагледавање места појединца и група у друштву, њихових улога, права, одговорности и међузависности, ради развијања знања, вештина, вредности и ставова неопходних за конструктивно учешће у различитим ситуацијама својственим савременом динамичном друштву.

   

По завршетку програма ученик ће бити у стању да:

  • аргументовано дискутује о друштвеним појавама имајући у виду позицију појединца, групе и друштва;
  • уочава и анализира различите врсте интеракцијских процеса у друштву и међузависност између појединаца, група и друштва;
  • препозна начине утицаја и манипулације појединца, групе и друштва;
  • илуструје на примерима и примени у реалним ситуацијама механизме разградње негативних друштвених стереотипа;
  • исказује просоцијалне ставове, вредности, осетљивост за етичко просуђивање;
  • препознаје специфичности истраживања у друштвеним наукама.

 

 

МОДУЛИ

ТЕМЕ

ОД УЗОРА И ИДОЛА ДО ВОЂА И СЛЕДБЕНИКА

Увод у програм

Узори, идоли и  идолатрија – слично, а различито.

Може ли се одрасти без узора и идола? Чему они служе?

Узори и идоли данашњих младих људи и њихових родитеља – има ли разлике?

Како се постаје идол?

Најпознатија масовна еуфорија 60-тих година 20. века – битлсоманија. Како је до ње дошло?

Шта вођу чини вођом?

Вође, узори и идоли у различитим областима (политика, војска, спорт, уметност, наука, техника...) и њихов утицај.

Да ли има вође без следбеника? Како вође утичу на следбенике?

Шта је конформизам, које су његове последице и како му се одупрети.

Какав је утицај медија на стварање узора, идола, вођа?

Вође у прошлости које су промениле свет (на боље или нагоре).

За кога се данас у свету може рећи да је вођа? Зашто?

 

УСАМЉЕНОСТ, ОДБАЧЕНОСТ, ОТУЂЕНОСТ

Сам у маси. Велики градови и усамљеност. Напуштена села и самоћа старих.

Нове технологије –узрок или решење усамљености младих.

Велики брат и други ријалити програми отуђености – зашто имају велику гледаност?

Осамљеност као избор. Испосници и самоћа.

Познати одбачени појединци у прошлости – зашто их је друштво одбацило?

Инквцизиција – однос према појединцима оптуженим за јерес. Галилео Галилеј – одустајање од уверења ради заштите од одбачености.

Расистичка дискриминација – одбаченост због боје коже.

Одбаченост старих, болесних, сиромашних и другачијих у савременом свету.

Ејџизам – прихваћена дискриминација.

Солидарност међу људима и прихватање различитости као равнотежа одбачености и отуђености.

 

 

3) УМЕТНОСТ И ДИЗАЈН

Циљ учења изборног програма Уметност и дизајн је да ученик кроз истраживање уметности и стваралачки рад развија осетљивост за естетику, креативност, радозналост и мотивацију за стварање и изражавање у различитим медијима, као и да формира навику да се континуирано укључује у уметнички и културни живот заједнице.

   
   

По завршетку програма ученик ће бити у стању да:

  • разматра сличности, разлике и повезаност различитих уметности;
  • реализује идеје уважавјући принципе одабраних уметничких дисциплина;
  • користи релевантне изворе за истраживање остварења и појава у уметности;
  • користи разноврсне податке као подстицај за стваралачки рад;
  • презентује идеје, радове и уметничка остварења у одабраном медију;
  • предлаже садржаје или активности у којима се повезују различите уметности;
  • комуницира учтиво, јасно и аргументовано уз уважавање различитих мишљења, идеја и естетских доживљаја;
  • исказује утисак о естетичким квалитетима уметничких дела;
  • просуђује, критички, утицај уметности на здравље;
  • учествује, према сопственим способностима и интересовањима, у истраживању, смишљању, планирању и реализацији мањег пројекта.

 

МОДУЛИ

 

ТЕМЕ ПО МОДУЛИМА

ИНСПИРАЦИЈА

Уметничка дела као инспирација.

Природа као инспирација.

Модни трендови.

Стилови у уметности.

ОБЈЕДИЊЕНЕ УМЕТНОСТИ

Спектакл.

Мјузикл.

Уметност оглашавања.

Уметнички пројекти у Србији.

 

4) ОБРАЗОВАЊЕ ЗА ОДРЖИВИ РАЗВОЈ

Циљ изборног програма Образовање за одрживи развој је да ученик на основу истраживања међузависности људских активности и непосредног окружења развије критички, активан и одговоран однос према себи и окружењу у ком живи и да садашњост  сагледава и кроз перспективу будућности.

   
   

На крају програма ученик ће бити у стању да:

  • критички разматра утицај људских активности на стање непосредног окружења;
  • преиспитује различите потребе људи у савременом друштву са становишта одрживог развоја;
  • препознаје позитивне и негативне примере односа према окружењу;
  • предвиђа могуће последице неодговорног понашања људи у непосредном окружењу, на локалном и глобалном  нивоу;
  • учествује у активностима које доприносе унапређивању квалитета живота у непосредном окружењу;
  • умањује сопствени негативан утицај на окружење.

 

МОДУЛИ

 

ТЕМЕ

ВОДА

Увод у програм.

Какав је квалитет вода у месту/насељу/граду/окружењу?

Какав је утицај људских активности на настанак поплава?

Какву воду пијемо?

Одакле потиче и куда одлази вода коју користимо?

Нерационално коришћење воде.

Који су извори загађивања воде и какав је њихов утицај на квалитет воде у рекама и купалиштима у окружењу?

Како депоније, пољопривреда и индустрија утичу на загађивање вода у локалној средини и какве су последице загађења по живи свет?

Какве су последице средства за чишћење и прање која користимо у домаћинству по животну средину и здравље?

ВАЗДУХ

Какав ваздух удишемо?

Употреба обновљивих и необновљивих извора енергије и загађивање ваздуха.

Како начини на које се грејемо и хладимо утичу  на квалитет ваздуха  у окружењу?

Које су могућности побољшања квалитета ваздуха у затвореним просторима?

На које начине се може поуздано информисати о квалитету ваздуха у локалној средини и у Србији? Коме веровати?

Шта су индикатори нарушеног квалитета ваздуха?

 

ОДРЖИВИ ГРАДОВИ И НАСЕЉА

Шта су одрживи градови?

Одрживи градови и насеља у свету.

По чему се разликује квалитет живота у нашем месту некад и сад: природни ресурси, економија, култура, понашање људи?

Шта зграде и куће чини одрживим?

Како настају урбана острва топлоте?

Шта све подразумева добробит животиња у насељеним местима?

Како наша школа може постати одржива?